Saturday, December 13, 2008

adventskalender


eftersom jag nyss tänkte: nu är det dags att börja räkna ner, så var dagens ämne givet, nämligen adventskalendern, eller julkalender som det heter numera.

minnns du din första advents/julkalender?
jag kan faktiskt minnas nåt som gick på (svartvit) TV (1 kanal) men när jag kollar (dvs googlar) så var det kanske något annat? för ingen beskrivning stämmer med mitt visuella minne.
1967 hade vi allafall TV och det var första gången Teskedsgumman blev tv-kändis!
Herkules Jonssons storverk 1969 minns jag bra, för jag tyckte den var lite töntig fast också lite kul (jag fyllde precis 11 och då börjar man tycka attallt möjligt är barnsligt...)
Kalendern 1970 var, tja, förskräcklig!
Sen kom århundradets mest utskällda kalender och nu började jag bli lite väl stor så jag tittade nog bara med ett ½ öga...
Från 1972 till 1988 var mitt liv tv-kalenderfritt, men en och annan lucköppningskalender följde nog med hem från konsum sen jag flyttat hemifrån...
1989 visades Ture Sventon - en klockren höjdare! och man satt som klistrad vid tv:n fast jag var 31 år gammal!! och sorken lite väl liten för julkalender...
Sorkens första riktiga tv-kalender var Pettsson och tomtemaskinen 1993.
Han fyllde då 5 år, en rätt lagom ålder för att kunna hänga med i svängarna.
Och Pettson & Findus var världsbäst!
Eftersom sorken är en liten Pettson/UppfinnarJocke själv, så var Pettson HJÄLTE!!
Julens Hjältar (1999) var den sista kalendern vi såg tillsammans (eller överhuvudtaget såg) - då fyllde sorket 11 och sen är man nog lite för stor?
Chokladkalender är skojigare (man kan öppna alla luckor om man blir gottesugen...) En sån köper han själv numera, en till sej själv, en till flickvännen och en till kompisen.
(Hur många 20-åringar gör det???)

Jag tror att min (snart, snart!) 20-åriga sork gillar julen. ..
Hans farmor har julfobi och hans fader en släng av julallergi - och själv har jag ju slutat att plocka bort tomtarna så vi tomtar året runt här hemma - men den årliga SUPERJUL-DOS han får hos sin mormor har nog lagt en stadig grund...

Detta om detta, nämligen adventskalendern.
Imorgon lär ett nytt jul-relaterat ämne ventileras!
CU!
.
.

No comments: