Thursday, December 04, 2008

julens kakfat!




Igår listade jag julminnen och en del av dessa kräver en egen blogg, nämligen julens kakfat!
Barndomen var full av tanter som bakade småkakor, sockerkakor och vetebröd - och några var förstås julspecialare:
- Lussebullarna
- Mosters havrekex

vad då? inte pepparkakorna?
jo förstås, om det var gubbar, gummor, bockar, hjärtan och grisar - men runda fanns året runt på kakfaten.

I min familj (på mödernet, för farmor var ingen matmamma vad jag vet) bakas till jul även rullrån (fast platta).
Moster (min gammelmoster, mormors äldsta syster Emfrid - oändlig frid över hennes minne!) hade ett rånjärn i form av halvmånar, rutiga såna.
och dessa rån var absolut nödvändiga på julens kakfat!!
När Moster fortsatte vidare fick min mamma ärva receptet och rånjärnet - det var nog det enda hon ville ha!
Jag har aldrig sett ett likadant järn (å då ska ni veta att jag både jobbat med antikviteter och är loppisfreak.) Jag misstänker att det kommer från något av bruken runt omkring, jag vet att det göts spiselhällar på Sundsbruk nere utanför Sundvall - om Utansjö, Björkå eller Gålsjö också göt järn måste jag ta reda på... OCH fotografera rånjärnet!!

Vi andra som inte har ett antikt rånjärn får skaffa ett nytillverkat, för rullrån är mumsigt! Nu var ju inte Mosters rån rullade, och man behöver inte rulla rånen som man gör på de rektangulära järnen (men de håller lite bättre).

Sen så var det havrekexen... ingen jul, INGEN JUL utan havrekex!

Havrekex, 150 st:
Blötlägg ½kg (drygt 14dl) havregryn i 1 liter mjölk över natten.
Smält 200-300 g margarin
lös upp 90g hjorthornssalt i lite ljummet vatten
Blanda ner detta och
3 dl socker, 2 tsk salt samt 1,25 kg (ca 2 liter) vetemjöl i havresmeten.
Arbeta degen, kavla ut (först med vanlig sen med rutkavel) och måtta ut rundlar med hjälp av ett glas med stor diameter (nuförtiden använder jag en sporre och skär fyrkanter men riktiga Mosters-kex är runda!!)
Grädda på 200 grader i ca 10-12 minuter på fals 2 eller 3.

OBS! att detta är en sats som räcker fram till påsk (om man snålar med att ta fram dom...)
Man står i flera timmar å kavlar å rundlar, kavlar å rundlar - en mer modern sats torde vara på en halvliter mjölk, alltså 75 kex.
Problemet är att de tar slut extremt snabbt (om man tar fram dom ur burken...)

Övrigt på mormors kakfat:
Spritsar
västgötakakor
maränger
kokoskakor
chokladbröd
korintkakor
kanelbröd
bondkakor
samt fatet med:
sockerkaka
mjuk pepparkaka
små kardemummaveteskorpor
saffransbröd i skivor
vetebröd i skivor
rulltårta

På Mosters kakfat kunde det vara fler än 7 sorters småkakor...
jag räknade ofta...

No comments: