Wednesday, December 03, 2008

julens inre...

Vad är det som skapar julkänslor - den inre julvärld som vi bär med oss genom livet?

För jul-allergikerna är det:
- farfar gormar, svär och är full
- mamma sitter och skvätter elakheter när julklapparna öppnas, och tvingar barnet att äta äcklig lutfisk
- farbror Manfred tafsar på barnet när ingen ser
osv osv
inte undra på om en del man känner är just julallergiker och helst vill utrota gran, tomtar, gröt och julklappar...

hur var dina barndomsjular?
mina var faktiskt fyllda av magi (jag är ju ett decemberbarn, så mina första minnen är julrelaterade: farmors & farfars gran när jag var runt 3 år)
- mörkret därute och man väntade på tomten (jag SÅG den RIKTIGA tomten en gång!! han kom pulsande i snön på andra sidan vägen med en säck och en lykta...)
- mormorsjularna: kaffe & kakor före frukost, julskyltningen i Kramfors och leksakerna i fönstret hos Calle Svenssons..., pressyltan som skulle köpas hos Nyhlens... juldekorationerna på mormors jobb på Jönssons...
- hemmajularna: kusiner, farbröder & fastrar, den OLIDLIGA väntan på julklapsutdelningen
- december som inleds med den lilla. lilla adventsgranen med bara små ljus i, sen kommer Lucia och man går i skolan och det är luciaträning med sång och versläsning, och jullovet närmar sej och det blir julavslutning och jag fyller år och den dagen är granen klädd!
- och julafton kommer (eller om det är dagen före?) och nere vid järnvägstationen i Framnäs tar man tåget till mormor (och tåget luktar illa och jag blir åksjuk)och framme i Kramfors går man upp till Jönssons och hämtar mormors nyckel (fast hon måste ha kört oss ut till Östby, inte hade vi råd med taxi...) och mormor luktar så gott som bara en mormor kan, som jobbar med att sälja kläder till tanter...
- och mormors gran är full med fina saker och det finns julpynt överallt, små tomtar och röda dekaler av plast på kaklet i köket (gröna granar också??) och hon har kokat knäck och bakat kakor (men marängerna och rånen har hennes syster, allas vår Moster med sej) och lutat fisken och stekt revbensspjällen och gjort sillsalaten...

börjar man leta i sitt jul-inre så dyker det upp allt möjligt smått och länge glömt -
och allt detta har satt sin prägel på framtida jular och ens vuxenjular...
Anna Wahlgren lär/de ut att det inte finns något så julkonservativt som ett litet barn, så man får passa sej för vad man gör till vana och tradition!
hos oss tog det evigheter innan jag kunde avskaffa* julgran tex. - men eftersom mommi har en gran som barnbarnet fått hjälpa till med att bära hem och klä, gick det så småningom! (idag är det barnbarnet och hans morbror som köper julgranen)

* julgransavskaffandet har en egen historia - jag tröttnade på att behöva bära ut det barrande eländet själv på balkongen och framåt midsommar få iväg den från balkongen samt dammsuga granbarr till framåt allhelgona...
nån gång i framtiden ska jag ha gran igen - fast kanske bara ute?...

No comments: