Saturday, December 06, 2008

önskelistan...


Ämnet för dagens föreläsning är:
Önskelistan.

För att göra en önskelista krävs i stort sett bara att man
A) kan skriva
B) har penna & papper tillgängligt

Men å andra sidan kan man fixa en önskelista med hjälp av sax och lite tejp eller klister också. Så gjorde sorken innan han kunde skriva, klippte ut bilderna ur leksakskatalogerna som kom strax före jul, och klistrade upp dom.

När jag var så stor att jag kunde skriva själv (till julen 1966 alltså?, då jag var 8 år) kom detta högst upp:
- BÖCKER!
Och så var det sen år efter år efter år...
Det stod nog också vilka böcker jag ville ha, i flera år var det Kitty.

Möjligen var det väl en eller annan sak också som önskades, som en garderob till Barbiekläderna.

Eftersom jag är född 5 dagar före julafton så flyter det här med födelsedags- och julklappsönskningar ihop.

Sorken har också haft stående önskningar år efter år (samma problem för honom eftersom jag fick honom 2 dagar före julafton...):
LEGO!
vilket är en väldigt tacksam sak att ge bort, för då är ungen sysselsatt i timme efter timme...

Klart han gillade böcker, dvs om någon (jag) läste högt, men som present betraktad möttes små platta, hårda paket med en suck (inte en bok nu igen!!...)

Sålunda faller äppelkarten långt ifrån päronträden...

Min önskelista detta år kommer att bli lika kort som alltid:
böcker!
(vad trodde ni!)
eller gärna presentkort till någon trevlig bokhandel, för det är ju sååå roligt att köpa böcker också...

eftersom jag (snart!) fyller år så kan jag passa på att önska något gott att dricka också!
tex. något sliskigt, gärna åt Baileyshållet (MOZARTlikör!! MOZARTlikör!!!)
eller mandelmums!

m.a.o. något kort, förgängligt - lite flytande lycksalighet!

För visst är det svårt att skriva önskelistor när det är så lite man behöver och så lite man önskar sej?

ciao!

No comments: