Tuesday, December 09, 2008

julstjärnor


julstjärnor finns av minst 2 slag:
såna man hänger upp å såna man vattnar.

dom som man vattnar är ganska fula - men sen finns det ju såna som min morsa som inte näns slänga dom efter jul utan fortsätter vattna, pyssla å prata med de små liven och tar ut dom i solen på sommaren å sen nästa jul säger lite förvånat:
"har du sett vad fin den är! den fick jag av OhBong förra julen!"
(OhBong är hennes blomtokige koreanskfödde fd. granne.)

åsså var det dom där man hänger upp, som numera finns i alla möjliga färger
(fast inte knallgrönt, chockrosa eller bajsbrunt - men vad vet man, det kan också bli modernt...?)
men i min barndom och långt upp i åren enbart var röda.
med hål.

jag minns inte om jag haft nån egen nån gång, möjligen om jag ärvde mormors och den sen fick skatta åt förgängligheten??
har tittat i flera år men kan inte bestämma mej och köpa en.

en av männen i mitt tidigare liv hade julstjärnan (den som hänger) uppe hela året.
på så vis markerade han sitt politiska ställningstagande.
En tid bodde vi grannar.
Jag blev alltid så glad av att se hans röda stjärna i fönstret.

Numera finns det andra former än stjärnor också (på de som hänger) - men det är stjärnorna som man blir glad av.

På lampffären i Jakan (stockholmsslang för Jakobsberg, en förort nordväst om stan) finns en julstjärna som hette "Fluff".
ja, ni kan tänka er själva...
hur den ser ut menar jag.

Ha det!

No comments: