Friday, December 05, 2008

julknäck




mormor gjorde knäck.
knäck är gott!
och livsfarligt om man har gamla tandlagningar...

hon kokade lika delar surnad grädde, socker och sirap tills det tjocknade och blev en klump om man hällde lite smet i kallt vatten.
Knäckformarna ställdes på en liten bleckplåtsform (en av de få saker jag ville ha när hon dog, tyvärr misskötte jag den så den rostade så den finns inte längre kvar - utom i mitt minne...) och knäcken "bodde" sen i skåpet under kylskåpet.
Gissa om jag gjorde räder där!
Grejen var att flytta knäckarna allt eftersom, så att det inte syntes att nån varit där och nallat...
ibland var det finhackad mandel i knäcken, ibland satt pappret fast så att man fick suga loss det från knäcken :-(
ibland gjorde hon knäck med kakao i, och den kunde vara ganska mjuk och liksom smälta i munnen.
jag har aldrig lyckats att själv göra den varianten.

annat julgodis var ischoklad - det är mums!
Tant Daga (mormors väninna nere i Hässjö) gjorde ischoklad med kex i, som skars i tunna skivor. Daga hade en jättefrysbox i köket, (en sån där bullig sak från 1950-talet) hon och hennes gubbe Ragnar var lantbrukare, klart dom behövde en frys!

sen så var det förstås köpta karameller (det hette inte godis på den tiden) som Twist.
Twist var ett typiskt julgodis på 1960-talet. Det gällde att hinna ta sina favoriter före alla andra.
Den med mörk choklad smakade blä och blev alltid sist kvar.
Sen fanns ett annat märke (Macintosh?) där det fanns en seg sak med kattungar på det silverfärgade omslaget - jag älskade kattungarna (och av nån anledning tror jag att jag minns hur de karamellerna smakade!!)
Macintosh (?) låg i en plåtburk.

Hos tant Ulla blev man bjuden på mintkyssar. Mmmmmmmmmmmmm...
Min mamma måste väl också ha gjort godis, nån gång knäck, men jag kan inte minnas nån särskild sort annars.
Hennes specialitet var kalljästa vetebullar med smörfyllning och florsockerglasyr. Jädrans va gott!!
Samt plättspån.
Plättspån är en kaksort som kommer att dö ut med de sista 30-talisterna: man gör smeten, klickar på plåt, gräddar och fort som sjutton lägger man över de nygräddade kakorna på en papprulle täckt med nåt sorts vaxpapper. Sen ska det vara hackade mandel och pärlsocker på. Om man inte är tillräckligt snabb hinner kakorna stelna och går inte att böja över papprullen.
endast hemarbetande kvinnor hade tid med sånt...

Hemgjorda maränger har ocksåp fått stryka på foten - trots att det är lätt som en plätt att göra! Jag fick Mosters recept långt innan jag slutat grundskolan ;-)

Mormor hade en speciell karamellskål i pressglas på fot (den är min nu!) och sen en annan som var tung som sten och hade vriden form (i den serverades knäcken).

Nonstop var också ett typiskt julgodis, ett roligt godis eftersom man kunde leka med det, göra mönster med de olika färgerna! (Barn är kreativa! - särskilt när vuxna är tråkiga och bara pratar och pratar...)

jaha, det blev visst en jul-blogg idag också...
(jag undrar vad morgondagens ska handla om?)

ha det!

2 comments:

Anonymous said...

Tant Dagas ischoklad låter mer som Radiokaka:

Ingredienser: 10 portioner
2 ägg
3 dl florsocker
200 gr mörk blockchoklad
150 gr kokosfett
180 gr små barnkex eller fingerkex
Gör så här

1. Klä en avlång bakform med folie eller plastfilm.
2. Smält kokosfett och blockchoklad i en skål i mikron eller i en skål täckt med plasfilm som sätts över en kastrull med hett vatten.
3. Vispa ägg och florsocker vitt och pösigt, blanda i chokladsmeten.
4. Bred ett lager chokladsmet i botten på formen. Lägg ett lager kex ovanpå smeten. Varva sedan chokladsmet och kex tills det är slut. Sista lagret ska vara chokladsmet.

Ställ i kylskåp minst sex timmar, servera i 1,5 cm tjocka skivor.

/Mari

Anonymous said...

Ojoj!! jag har fått en kommentar!! med recept *vågen*
smarrsmarr!!
måste testa!!